Tisková zpráva ke spuštění nové kampaně a sbírky Hurá do Tosárky!
4. 11. 2024
TZ: Dětská skupina Tosárka zapojuje ohrožené děti do předškolního vzdělávání.
Dětská skupina Tosárka: místo, kde se děti vyloučené z předškolního vzdělávání vracejí do hry. V Česku totiž sociální status rodičů ovlivňuje šance na vzdělání dětí mnohem více než v jiných zemích. Dětem ze sociálně a finančně nepříznivého prostředí hrozí dva až třikrát častěji problémy ve škole. Na ubytovnách či v azylových domech stále vyrůstá řada dětí, které ze systému vzdělávání vypadávají už v předškolním věku.
Nezisková organizace Tosara, která dětskou skupinu Tosárka v Praze 7 zřizuje, pomáhá rodinám s
dětmi, jenž se ocitly v náročné životní situaci. Ta s sebou často kromě sociálních nejistot nese i
omezenou dostupnost předškolního vzdělávání. Děti, které ztratily přístup do běžné školky, proto
organizace zapojuje do Tosárky prostřednictvím dotovaných míst.
„Pro tyto děti jsme často jedinou možností, jak se předškolně vzdělávat. Pokud například rodina bydlí
na ubytovně, může mít spádovou školku hodně daleko, na bližší soukromé zařízení zase nemá
peníze. A někdy chybí i kompetence rodičů situaci zdárně vyřešit a děti rozvíjet. Přitom víme, že
předškolní věk je pro rozvoj dětí a jejich budoucí úspěchy extrémně důležitý. Je proto škoda, když děti
zůstávají bezprizorní,” říká Jana Rejžková, ředitelka organizace Tosara působící kromě Prahy také ve
městě Slaný.
Společně to jde lépe
“V Tosárce se navíc znevýhodněné děti zapojují do běžného kolektivu. A to je podle našeho názoru
základ – nevyčleňovat dítě jen proto, že se rodina dostala do existenčních problémů,” dodává.
Důležitost předškolní péče, ideálně ve smíšeném kolektivu potvrzují i výzkumy. Podle PAQ Research
a think-tank IDEA (2021) mají například ohrožené děti, které chodily alespoň dva roky do mateřské
školy, více než dvakrát vyšší šanci se začlenit do standardní školy než jejich ohrožení vrstevníci, kteří
do MŠ nechodili. Nejlepší výsledky pro tyto děti pak přináší heterogenní kolektiv. Investice do
předškolního vzdělání se navíc vyplatí celé společnosti, každá vložená koruna se podle výzkumu vrátí
až čtyřnásobně.
Do Tosárky přicházejí děti ze znevýhodněných rodin nejčastěji díky spolupráci s jinými organizacemi,
blízkým azylovým domem, OSPOD nebo dalšími sociálními službami. “Propojení s dalšími aktéry je
pro nás hodně důležité, jak na místní, tak celorepublikové úrovni. Tosárka je jen malá kapka v moři a
řadu změn na poli včasného vzdělávání je třeba dělat ve větším.” Také proto se organizace zapojuje
do aktivit zastřešující Platformy pro včasnou péči, která v této oblasti cílí na systémové změny.
Dětem pomůže sbírka
V Tosárce mají zkušenost, že propojení dětí z různých rodinných, sociálních nebo kulturních prostředí
je pro celý kolektiv obohacující. V menší skupině 12 dětí se tu vzájemně poznávají, učí se od sebe a v
rámci bezpečného a respektujícího prostředí zjišťují, jak reagovat na specifické potřeby druhých.
Především ale tráví společný čas hraním, tvořením a vzděláváním. “Všichni dohromady tu mohou být
ale hlavně díky tomu, že děti ze znevýhodněných rodin, tedy polovinu třídy, zapojujeme do dětské
skupiny zdarma”, připomíná Jana Rejžková. Finance na školkovné pro tyto děti pak organizace
získává prostřednictvím soukromých donorů a nadací. Cílem aktuálně spuštěné sbírky Hurá do
Tosárky na platformě Darujme.cz je proto pokrýt školkovné těchto 6 dětí na celý jeden rok. Polovinu
částky chce organizace získat od individuálních dárců, druhou polovinu při úspěchu sbírky přidá
Nadace OSF v rámci matchingového programu Stronger Roots.
TZ_Dětská skupina Tosárka zapojuje ohrožené děti do předškolního vzdělávání